پرایم و رقبای آمازون
روز پرایم رقبای آمازون را وادار به شرکت در این رقابت کرده است. این روز یک هیجان یک روزه ایجاد میکند. مردم در این روز شرکت میکنند تا خرید کنند و از تخفیفات بهره ببرند. این روز تبدیل به اولین روز دوره خریدهای شروع مدارس شده است که دومین فصل خرید شلوغ در سال است. روز پرایم، تابستان را برای فروشندگان تغییر داده است. فروشندگان نیاز به یک استراتژی مؤثر دارند تا به تقاضای مشتریان خود در این روز پاسخ دهند. تنها راه شکست در این روز این است که فروشندگان آن را نادیده بگیرند. رقبای آمازون هم در این روز راحت نمینشینند. به عنوان مثال، والمارت، برای شروع فصل جدید خریدهای سال تحصیلی جدید، اپ ها و ابزارهای جدید آنلاین را معرفی کرد که شامل یک ابزار مجازی سه بعدی به نام Buy the Room و تخفیف روی وسایل مدرسه و لوازمالتحریر بود. همچنین فروشگاه Target نیز برای رقابت با آمازون یک روز فروش ویژه اعلام نمود که برای خرید در آن نیاز به عضویت نبود.
اولین فروش Wholefoods
آمازون دوباره تخفیفاتی برای دستگاههای الکسا مانند اکو، اکو شو، فایر تی وی و تبلت های فایر اعلام نمود. همچنین تخفیفات زیادی روی برندهای خصوصی مانند Stone & Beam، Rivet، Presto، wickedly Prime و Goodthreads اعلام نموده است. فروش محصولات تولیدی آمازون در روز پرایم باید بتواند به کسب سود شرکت کمک کند چون به فروشندگان دست اول و سوم نیازی ندارد. اما شرکت wholefoods بزرگترین پدیده روز پرایم امسال بود. آمازون به اعضای پرایم که در فاصله روزهای یازدهم تا هفدهم جولای به مقدار 10 دلار یا بیشتر از این فروشگاه خرید کرده بودند اعتبار ده دلاری اختصاص داد. همچنین، فروشگاه Wholefoods تخفیفاتی روی محصولاتی مانند گوشت مرغ گذاشت و جایزه اعضای پرایم را از پنج دلار به ده دلار رساند. امسال آمازون با وارد کردن فروشگاه Wholefoods به تخفیفات روز پرایم خود به دنبال کسب سود بیشتر بود. از زمانی که Wholefoods توسط آمازون خریداری شده است، این فروشگاه در طول 9 ماه افزایش فروش 2 تا 3 درصدی را تجربه نموده است. آمازون با کاهش قیمت و افزایش مزایای عضویت پرایم، سعی دارد تا مشتریان را به سمت Wholefoods سوق دهد. روز پرایم نیز یکی از فرصتهایی است که آمازون برای افزایش مشتریان Wholefoods به کار برده است.
تنوع کالا و خدمات در آمازون
آمازون که در ابتدا با فروش آنلاین کتاب آغاز به کارکرده بود، اکنون هر نوع کالایی را از سوپ گرفته تا آجیل به فروش میرساند. اگر در سایت جستجو نمایید، 3000 نوع مختلف سوپ را خواهید یافت. برای محصول"آجیل"، سایت 37000 نتیجه جستجو ارائه مینماید. در حال حاضر آمازون محصولاتی در حوزه موسیقی، کتاب، محصولات الکترونیک، سلامت و زیبایی، لوازم جانبی خودرو، خواروبار، و پوشاک ارائه میدهد. صاحبان کسبوکار میتوانند با شبکه پشتیبانی حرفهای آمازون تماس گرفته و در مورد موضوعات مختلف از فناوری اطلاعات گرفته تا سرهم کردن مبلمان و خدمات الکتریکی پشتیبانی دریافت کنند. با تنوع بخشیدن به کالاها و خدمات، آمازون پیوسته در حال گسترش حوزه خدمترسانی خود است. در هر حوزهای که فعالیت میکنید نباید از ایجاد تنوع هراسی داشته باشید. ورود به بازارها و محصولات جدید شما را در موقعیتهای جدیدی قرار میدهد که بتوانید سازمان خود را گسترش دهید. اگر امکانپذیر باشد، شما باید حتی در حوزه دیجیتال نیز اقدام به گسترش سازمان خود کنید. به عنوان مثال، در حال حاضر آمازون 3.6 میلیارد لینک از 3.8 میلیون وبسایت دیگر را به خود اختصاص داده است. داشتن لینکهای متعدد از وبسایتهای متنوع کمک شایانی به بالا بردن رتبه سئو میکند.
تجربیات کاربری منحصربهفرد در آمازون
یک تجربه کاربری قوی، باعث می شود مشتریان تجارت الکترونیک بهراحتی آنچه که در جستجوی آن هستند را به دست آورند و در وبسایت به جستجوی بیشتر بپردازند و خریدهای بیشتری انجام دهند. به همین دلیل است که آمازون یک تیم حرفه ای در حوزه های مختلف استخدام نموده است. این افراد وظایفی همچون تحقیق کاربر، بررسی و طراحی وب را انجام می دهند. این کارشناسان تجربه کاربری با مهندسان آمازون، مدیران تولید و مدیران اجرایی همکاری می نمایند تا تجربیات کاربری بی نقصی خلق کنند و در نتیجه به فروش بیشتر دست یابند.
نقش روحیه تلاش و صبر در موفقیت آمازون
آیا هیچکس به خاطر دارد که آمازون زمانی سودآفرین نبوده باشد؟ اوایل آغاز به کار آمازون، بیزوس به سرمایه گذاران هشدار داد که ممکن است مدت زمانی طول بکشد تا آنها به سود آوری برسند. در سال 1997، بیزوس در مصاحبه ای با مجله Inc. اشاره نمود که آمازون به مدت زیادی سودی به همراه نخواهد داشت. نگرش او مبنی بر لزوم صبر و تلاش مداوم باعث شد که شرکت تا سال 2003 همچنان با قدرت به فعالیت خود ادامه دهد و تازه در آن زمان بود که به اولین سود خود دست یافت.
رقابت برخی از شهرها برای ترغیب آمازون به احداث دفتر دوم
گفته میشود مقامات برخی از شهرها با ارائه اعتبارهای مالیاتی و مشوقهای دیگر به آمازون، سخت به دنبال ترغیب این شرکت برای احداث دفتر خود در شهرهایشان هستند. تقریباً به جز چند شهر، بقیه نه در مجامع عمومی و نه حتی در شورای محلی شهرشان، از مقدار این اعتبارات سخنی به میان نیاوردهاند. در این جا به نام برخی از شهرها که اطلاعات مربوط به مزایده خود را منتشر کردهاند، اشاره خواهیم کرد:
استراتژی آمازون برای انتخاب شهر مورد نظر
آمازون تلاش کرده است تا روند انتخاب شهری که برای دفتر دوم خود انتخاب کرده است، کاملاً مخفیانه بماند. در لیست نهایی آمازون، 20 شهر وجود دارند. آمازون از مسئولان آنها خواسته است نه تنها در مورد فرآیند مورد نظر صحبتی نکنند، بلکه در زمان بازدید از شهرها که در بهار و تابستان صورت خواهد گرفت، به رسانهها، اجازه تهیه خبر ندهند.
گمانه زنیها درباره شهر انتخابی آمازون
عده ای از ناظران، به دلایل زیر ایالت واشنگتن دی سی که سه شهر مهم از 20 شهر نهایی در آن قرار دارد ( بخش مونتگومری، مریلند، واشنگتن دی سی و ویرجینیای شمالی)، را برنده احتمالی این مزایده میدانند: جف بیزوس، مدیرعامل آمازون، در حال بازسازی کاخ بزرگی در این ایالت است و فضای زیادی برای احداث اماکن تفریحی عمومی دارد. آمازون، همچنان با دولت در زمینه بیزینس رایانش ابری همکاری دارد و رونق این کار روز به روز در حال افزایش است.
مقامات محلی هنوز در این باره اظهار نظر نکرده اند و مطمئناً دلایل دیگری نیز برای این رقابت هیجان انگیز وجود دارد. مایکروسافت و بوئینگ که دو شرکت مهم منطقه سیاتل هستند در شهر کلمبوس حضور دارند، با این حال دسترسی هوایی آسان میان سیاتل و برنده مزایده، یکی از شروط اولیه آمازون برای انتخاب شهرها بود.
هدف در بازار آمازون
به علت اینکه آمازون میتوانست فیلمهای تولید شده در Amazon Theaters را در جایگاه شاخصی در سایتش به نمایش بگذارد، مخاطبانی داشت که در دسترس سایر تبلیغ کنندگان اینترنتی نبودند. Rob Buncher مؤسس فالون در هفته نامه Adweek اظهار کرده بود که "آمازون از مخاطبان زیادی برخوردار است، آنها برای خود یک شبکه هستند". در زمان شروع کمپین در هر ماه بیش از 30 میلیون آمریکایی از آمازون بازدید میکردند و بیش از 44 میلیون عضو ثبت نام کرده بودند. در طول تعطیلات، آمازون هم مانند سایر خرده فروشان به طور چشم گیری شاهد اوج ترافیک خود بود، بنابراین فالون، تعطیلات 2004 را به عنوان زمان ایده آل برای انجام تبلیغات در نظر گرفت. اکثریت مشتریان آمازون، ثروتمندان و افراد تحصیل کرده دانشگاهی بودند و عموماً از تکنولوژی و رسانه جدید احساس رضایت داشتند. آنها به خرید همراه با سرگرمی رایگان و مطالب آموزنده همچون مشارکت افراد مشهور در فصل تعطیلات در سری قبل، اظهار نظر مشتریان نسبت به محصولات آمازون و توصیههایی بر مبنای خریدهای قبل، عادت داشتند.
فیلمهای تولیدی در Amazon Theater قصد نداشتند محصولات و برند آمازون را به شیوه سنتی و واضح معرفی و ارائه کند؛ بلکه قرار بود این تبلیغات در راستای تلاش همیشگی شرکت برای بهبود تجربه خریداران باشند، روشی که شرکت آن را مهمترین راه افزایش وفاداری مشتریان میدانست. با وجود اینکه در این فیلم ها، محصولات تبلیغی به صورت زیرپوستی در دکور قرار گرفته بودند و لینک فروش محصولات هم در تیتراژ پایانی آنها قرار داشت، اما هیچ اشاره مستقیم یا غیر مستقیمی به آمازون نشده بود. در فیلم ها نام یا لوگوی محصولات واضح نبودند و فیلم به عنوان یک هدیه به مشتریان ارائه میشد. بیزوس بنیانگذار و مدیرعامل آمازون میگوید: "این یک نمونه از تعهد پایدار آمازون برای پیدا کردن روشهای جدید و خلاقانه برای ایجاد حس تازگی و رضایت به مشتریان و ارائه یک تجربه آنلاین بی نظیر است. گرچه تمام فیلمهای Amazon Theater تیتراژ پایانی تعاملی داشتند، فیلم "?Do Geese See God" به کارگردانی David Slade و هنرپیشگی Blair Underwood با تعاملی کردن خود داستان یک گام از بقیه فراتر رفت. عنوان فیلم که از هر دو طرف یکسان خوانده میشود، ساختار داستان را منعکس میکند. داستان فیلم به گونه ای است که بدون پایان یافتن به اول برمی گردد و یک چرخه ناتمام را ایجاد می کند، مگر اینکه تماشاگر یکی از پایانهای ارائه شده را انتخاب کند و شخصیت اصلی فیلم را از چرخه بی پایان فیلم برهاند.
رقابت در آمازون
آمازون به عنوان فروشنده کتاب و موسیقی در طول این مدت خیلی جلوتر از رقبای خود قرار داشت. نزدیکترین فروشنده کتاب رقیب با آمازون، Barnes and Noble .com بود، فروشگاهی آنلاین و مکمل فروشگاههای کتابهای بارنز و نوبل. سایت بارنز و نوبل نیز، مانند خود فروشگاه فیزیکی، از ویژگیهایی مانند عضویت مجله و ملاقات با نویسندگان برای جذب مشتریان استفاده میکرد. گرچه آمازون عناوین کتاب بیشتری را ارائه میکرد، اما سایت Barensandnoble.com موجودی کتاب بزرگتری در اختیار داشت. سایت آنلاین حراج ای بی (eBay) با تعداد بازدیدکنندهای نزدیک به 50 میلیون نفر در ماه در پاییز 2004، ماهانه بیش از هر سایت تجاری الکترونیک دیگری ترافیک ایجاد کرد. گرچه مدل تجاری آن با آمازون متفاوت بود (افراد میتوانند آیتمهای شخصی خود را در آن بفروشند و از هزینههای کاربران و تبلیغات، کسب درآمد کنند) با آمازون به عنوان یک فروشگاه آنلاین برای خرید هر نوع محصولی در رقابت بود. eBay پس از یک کمپین تبلیغاتی دو ساله، گستره محصولاتش را افزایش و عموم مردم را مخاطب قرار داد و در سال 2004 شعارش را به پیام "مردم خوب هستند" تغییر داد. کمپین فعالیتش را در تلویزیون، مجلات و به صورت آنلاین و در ارتباط با برنامه تازه تأسیسی در حمایت از خریداران آغاز کرد و تلاش داشت تا مشتریان را درباره مزایای تجارت با افراد ناشناس ترغیب کند. اما آمازون توانست با پیشی گرفتن از رقبای خود، فروش خود را بالا برده و مدیرعامل خود را تبدیل به ثروتمندترین فرد جهان نماید.
رقابت با آمازون چگونه است؟
بیشتر از 2000000 فروشنده شخص ثالث در بازار آمازون به صورت فعال حضور دارند. آمازون تمام اطلاعاتی که شامل موارد زیر میشود را در اختیار دارد:
آمازون یک شرکت عمومی است که سرمایه گذاران آن، تمام سالهایی که سود ناچیزی به دست میآورند را تاب میآورند. این پایین بودن سود تا حدودی به شیوه فروش محصولات مرتبط است چرا که گاهی محصولات با سود کم یا حتی بدون هیچ سودی به فروش میرسند. در کوتاه مدت آمازون میتواند با دادن اجازه فروش به فروشندگان شخص ثالث سود بیشتری را به دست بیاورد. با این حال، این شرکت در تمامی دسته بندی محصولات خود، رویکرد به خصوصی را دنبال میکند. مطابق با این رویکرد، این شرکت به دنبال نامهای تجاری استراتژیکی است که به جذب مشتری کمک میکنند. چرا که معتقد است که باید برای جذب مشتری برای بار اول از این برندها استفاده کرد. برای انجام این کار آمازون قراردادهای خرید زیادی را با این نامهای تجاری منعقد کرد تا محصولات را با قیمتهایی که برای آمازون سودآور نیست درون سایت به فروش برساند. هدف آمازون از این کار ارائه گزینههای مناسب با قیمتهایی مناسبتر یا پایینتر از قیمتهای موجود در بازار به مشتریان خود بوده است. برای رسیدن به این هدف، آمازون به خواست خود پذیرفت که سود کوتاه مدت را فراموش کند تا مشتریان وفادار خود در طولانی مدت را راضی نگه دارد.
این تفاوت در اهداف معمولاً برای فروشندگان شخص ثالث آمازون که با خرده فروشی آمازون رقابت میکنند، شرایط خاصی را به وجود میآورد. آمازون قیمتهای خود را در راستای رسیدن به اهداف خود پایین میآورد. در این صورت فروشندگان شخص ثالث رقیب آمازون نمیتوانند متوجه بشوند که آمازون چگونه با خرده فروشی میتواند کسب درآمد کند. پاسخ این سؤال این است که آمازون حداقل در کوتاه مدت درآمدی کسب نمیکند و کاملاً هم با این موضوع کنار آمده است. من حتی فروشندگان شخص ثالث زیادی را دیدهام که از اینکه آمازون قمیت محصولات را در زمانهای کمبود آن محصول مثل اسباب بازیهای رایج در دوران قبل از کریسمس افزایش نمیدهد، متعجب میشوند. در این شرایط، در حالی که آمازون محدودیتهایی را برای تعداد خرید ممکن توسط یک مشتری قرار داده است، قیمتها را در یک سطح ثابت نگه میدارد تا به مشتریان نشان دهد در این مواقع، بر خلاف بقیه فروشگاهها، از افزایش قیمت خودداری می نماید. اجازه بدهید فقط این را بگوییم که بستر آمازون یک بستر بسیار پایدار تر نسبت به تمامی فروشندگان است.