هدف در بازار آمازون
به علت اینکه آمازون میتوانست فیلمهای تولید شده در Amazon Theaters را در جایگاه شاخصی در سایتش به نمایش بگذارد، مخاطبانی داشت که در دسترس سایر تبلیغ کنندگان اینترنتی نبودند. Rob Buncher مؤسس فالون در هفته نامه Adweek اظهار کرده بود که "آمازون از مخاطبان زیادی برخوردار است، آنها برای خود یک شبکه هستند". در زمان شروع کمپین در هر ماه بیش از 30 میلیون آمریکایی از آمازون بازدید میکردند و بیش از 44 میلیون عضو ثبت نام کرده بودند. در طول تعطیلات، آمازون هم مانند سایر خرده فروشان به طور چشم گیری شاهد اوج ترافیک خود بود، بنابراین فالون، تعطیلات 2004 را به عنوان زمان ایده آل برای انجام تبلیغات در نظر گرفت. اکثریت مشتریان آمازون، ثروتمندان و افراد تحصیل کرده دانشگاهی بودند و عموماً از تکنولوژی و رسانه جدید احساس رضایت داشتند. آنها به خرید همراه با سرگرمی رایگان و مطالب آموزنده همچون مشارکت افراد مشهور در فصل تعطیلات در سری قبل، اظهار نظر مشتریان نسبت به محصولات آمازون و توصیههایی بر مبنای خریدهای قبل، عادت داشتند.
فیلمهای تولیدی در Amazon Theater قصد نداشتند محصولات و برند آمازون را به شیوه سنتی و واضح معرفی و ارائه کند؛ بلکه قرار بود این تبلیغات در راستای تلاش همیشگی شرکت برای بهبود تجربه خریداران باشند، روشی که شرکت آن را مهمترین راه افزایش وفاداری مشتریان میدانست. با وجود اینکه در این فیلم ها، محصولات تبلیغی به صورت زیرپوستی در دکور قرار گرفته بودند و لینک فروش محصولات هم در تیتراژ پایانی آنها قرار داشت، اما هیچ اشاره مستقیم یا غیر مستقیمی به آمازون نشده بود. در فیلم ها نام یا لوگوی محصولات واضح نبودند و فیلم به عنوان یک هدیه به مشتریان ارائه میشد. بیزوس بنیانگذار و مدیرعامل آمازون میگوید: "این یک نمونه از تعهد پایدار آمازون برای پیدا کردن روشهای جدید و خلاقانه برای ایجاد حس تازگی و رضایت به مشتریان و ارائه یک تجربه آنلاین بی نظیر است. گرچه تمام فیلمهای Amazon Theater تیتراژ پایانی تعاملی داشتند، فیلم "?Do Geese See God" به کارگردانی David Slade و هنرپیشگی Blair Underwood با تعاملی کردن خود داستان یک گام از بقیه فراتر رفت. عنوان فیلم که از هر دو طرف یکسان خوانده میشود، ساختار داستان را منعکس میکند. داستان فیلم به گونه ای است که بدون پایان یافتن به اول برمی گردد و یک چرخه ناتمام را ایجاد می کند، مگر اینکه تماشاگر یکی از پایانهای ارائه شده را انتخاب کند و شخصیت اصلی فیلم را از چرخه بی پایان فیلم برهاند.
رقابت در آمازون
آمازون به عنوان فروشنده کتاب و موسیقی در طول این مدت خیلی جلوتر از رقبای خود قرار داشت. نزدیکترین فروشنده کتاب رقیب با آمازون، Barnes and Noble .com بود، فروشگاهی آنلاین و مکمل فروشگاههای کتابهای بارنز و نوبل. سایت بارنز و نوبل نیز، مانند خود فروشگاه فیزیکی، از ویژگیهایی مانند عضویت مجله و ملاقات با نویسندگان برای جذب مشتریان استفاده میکرد. گرچه آمازون عناوین کتاب بیشتری را ارائه میکرد، اما سایت Barensandnoble.com موجودی کتاب بزرگتری در اختیار داشت. سایت آنلاین حراج ای بی (eBay) با تعداد بازدیدکنندهای نزدیک به 50 میلیون نفر در ماه در پاییز 2004، ماهانه بیش از هر سایت تجاری الکترونیک دیگری ترافیک ایجاد کرد. گرچه مدل تجاری آن با آمازون متفاوت بود (افراد میتوانند آیتمهای شخصی خود را در آن بفروشند و از هزینههای کاربران و تبلیغات، کسب درآمد کنند) با آمازون به عنوان یک فروشگاه آنلاین برای خرید هر نوع محصولی در رقابت بود. eBay پس از یک کمپین تبلیغاتی دو ساله، گستره محصولاتش را افزایش و عموم مردم را مخاطب قرار داد و در سال 2004 شعارش را به پیام "مردم خوب هستند" تغییر داد. کمپین فعالیتش را در تلویزیون، مجلات و به صورت آنلاین و در ارتباط با برنامه تازه تأسیسی در حمایت از خریداران آغاز کرد و تلاش داشت تا مشتریان را درباره مزایای تجارت با افراد ناشناس ترغیب کند. اما آمازون توانست با پیشی گرفتن از رقبای خود، فروش خود را بالا برده و مدیرعامل خود را تبدیل به ثروتمندترین فرد جهان نماید.