الان وقتشه

من حسین عزت خواه درصدد هستم از طریق این وبلاگ به نکاتی اشاره کنم که بتوانید به بهترین مدل از آن بهره و زندگی خود را تغییر دهید. با من همراه باشید.

الان وقتشه

من حسین عزت خواه درصدد هستم از طریق این وبلاگ به نکاتی اشاره کنم که بتوانید به بهترین مدل از آن بهره و زندگی خود را تغییر دهید. با من همراه باشید.

10 نکته برای کمک به شما در جلوگیری از نشخوار کردن

نشخوار فکری چیست؟

آیا مغز شما تا به حال با یک فکر یا رشته ای از افکار پر شده است که فقط تکرا و تکراو تکرار می شوند؟ روند تفکر مداوم در مورد همان افکار که غم انگیز یا تاریک هستند، نشخوار فکری نامیده می شود. یک عادت نشخوار می تواند برای سلامت روان شما خطرناک باشد زیرا می تواند افسردگی را طولانی مدت یا تشدید کند و همچنین توانایی شما را برای تفکر و پردازش احساسات مختل کند. همچنین ممکن است باعث شود شما احساس انزوا کنید و در حقیقت بتواند مردم را از خود دور کند.

چه چیزی باعث نشخوار کردن می شود؟

افراد به دلایل مختلف نشخوار می کنند. طبق انجمن روانشناسی آمریکا، برخی از دلایل عمده نشخوار فکری عبارتند از:

  • اعتقاد دارید که با نشخوار کردن، به زندگی یا یک مسئله بینایی خواهید رسید
  • داشتن سابقه ضربه عاطفی یا جسمی
  • مواجه با عوامل استرس زای مداوم که قابل کنترل نیستند
  • نشخوار در افرادی که دارای ویژگی های شخصیتی خاصی هستند، شامل کمال گرایی ، روان رنجوری و تمرکز بیش از حد بر روابط فرد با دیگران است.

شما ممکن است تمایل داشته باشید که روابط خود با دیگران را بیش از حد ارزش گذاری کنید و برای حفظ روابط خود فداکاری های بزرگ شخصی انجام دهید، حتی اگر آنها به سود شما نباشند.



نکاتی برای پرداختن به افکار نشخوارکننده

هنگامی که در یک چرخه فکر نشاط آور گیر کردید، خارج شدن از آن دشوار است. اگر وارد چرخه چنین افکاری می شوید، مهم است که هرچه سریعتر آنها را متوقف کنید تا از شدت آنها جلوگیری شود. همانطور که وقتی یک توپ در سراشیبی می چرخد ، متوقف کردن افکار نشخوارکننده هنگام شروع نورد آسان تر و سرعت کمتری نسبت به زمانی که سرعت خود را جمع کرده اند است. بنابراین، چه کاری می توانید انجام دهید تا این افکار وسواسی از ذهن شما عبور نکند؟

در اینجا 10 نکته وجود دارد که می توانید هنگام شروع چرخش همان فکر یا مجموعه افکار، از نشخوار آنها جلوگیری کنید. سعی کنید:

1. حواس خود را پرت کنید

وقتی فهمیدید که شروع به نشخوار فکری می کنید ، یافتن حواس پرتی می تواند چرخه فکر شما را بشکند. به اطراف خود نگاه کنید، به سرعت کار دیگری را برای انجام انتخاب کنید و به آن فکر نکنید. در نظر گرفتن:

  • تماس با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده
  • کارهای خانه را انجام می دهید
  • تماشای فیلم
  • کشیدن یک تصویر
  • کتاب خواندن
  • در محله خود قدم بزنید

2.  برنامه ریزی برای اقدام

به جای تکرار مجدد همان فکر منفی بارها و بارها، آن فکر را انجام دهید و برنامه ای برای اقدام برای حل آن تنظیم کنید. در ذهن خود، هر مرحله ای را که باید برای حل این مشکل بردارید مشخص کنید یا آن را روی یک کاغذ بنویسید. تا آنجا که ممکن است خاص باشید و همچنین انتظارات خود را واقع بینانه نشان دهید. انجام این کار باعث پایان یافتن نشخوار فکری شما می شود. همچنین به شما کمک می کند تا یکبار برای همیشه یک فکر منفی را از ذهن خود بیرون بیاورید.

3.  اقدام کنید

هنگامی که برنامه عملیاتی را برای پرداختن به افکار نشخوارکننده خود ترسیم کردید ، یک قدم کوچک برای حل مسئله بردارید. برای حل مشکلی که بیش از حد  بر روی آن وسواس پیدا کرده اید به برنامه ای که تنظیم کرده اید مراجعه کنید. با هر مرحله به آرامی و به تدریج به جلو حرکت کنید تا ذهن شما راحت شود.

4.  افکار خود را زیر سوال ببرید

ما معمولاً وقتی فکر می کنیم اشتباه بزرگی مرتکب شده ایم یا اتفاقی آسیب زا برای ما افتاده است که احساس مسئولیت می کنیم، نشخوار می کنیم. اگر شروع به فکر کردن در مورد یک فکر آزار دهنده می کنید، سعی کنید فکر تکراری خود را در ذهن خود قرار دهید. تفکر بیشتر در مورد اینکه ممکن است فکر آزار دهنده شما دقیق نباشد ممکن است به شما کمک کند که نشخوار نکنید زیرا متوجه می شوید که این فکر چندان منطقی نیست.

5. اهداف زندگی خود را دوباره تنظیم کنید

کمال گرایی و هدف گذاری غیر واقعی می تواند منجر به نشخوار فکری شود. اگر اهدافی را تعیین کنید که غیرواقعی است، ممکن است شروع به تمرکز بر روی این کنید که چرا و چگونه به هدفی نرسیده اید یا اینکه برای رسیدن به آن باید چه کار می کردید. تعیین اهداف واقع بینانه تری که توانایی دستیابی به آنها را دارید می تواند خطرات ناشی از تفکر در اعمال خود را کاهش دهد.

6.  در افزایش عزت نفس خود کار کنید

بسیاری از افرادی که نشخوار می کنند، مشکلات عزت نفس را گزارش می دهند. در حقیقت، عدم عزت نفس می تواند با افزایش نشخوار فکری در ارتباط باشد. همچنین با افزایش خطر افسردگی در ارتباط است. تقویت عزت نفس از بسیاری جهات قابل انجام است. به عنوان مثال، استفاده از نقاط قوت موجود می تواند به حس تسلط، که می تواند عزت نفس را افزایش دهد، اضافه کند. برخی از افراد ممکن است تصمیم بگیرند که در زمینه افزایش عزت نفس در روان درمانی کار کنند. همانطور که عزت نفس خود را افزایش می دهید، خودکارآمدی نیز ممکن است افزایش یابد. ممکن است دریابید که توانایی کنترل نشخوار فکری را بهتر دارید.

7.  مدیتیشن را امتحان کنید

مدیتیشن می تواند نشخوار فکری را کاهش دهد زیرا شامل پاک کردن ذهن شما برای رسیدن به یک حالت آرام عاطفی است. وقتی خود را با یک حلقه تکرار فکر در ذهن خود پیدا کردید، به دنبال یک فضای آرام باشید. بنشینید، نفس عمیق بکشید و به چیزی جز تنفس توجه نکنید.

8. عوامل محرک خود را بفهمید

هر بار که نشخوار می کنید، یادداشت ذهنی خود را در مورد وضعیتی که در آن قرار دارید، یادداشت کنید. این شامل جایی است که هستید، چه ساعتی از روز است، چه کسی در اطراف شماست (اگر کسی باشد) و آنچه که آن روز انجام داده اید. ایجاد روش هایی برای جلوگیری یا مدیریت این عوامل محرک می تواند نشخوار فکری شما را کاهش دهد.

9.  با یک دوست صحبت کنید

افکار نشخوارکننده می توانند احساس انزوا کنند. صحبت در مورد افکار خود با دوستی که می تواند دیدگاه بیرونی ارائه دهد، ممکن است به شکستن چرخه کمک کند. حتما با دوستی صحبت کنید که می تواند این دیدگاه را به شما بدهد تا اینکه شما مشغول نشخوار شوید.



10.  درمان را امتحان کنید

اگر افکار نشخوارکننده شما زندگی شما را تسخیر می کند، ممکن است بخواهید درمان را در نظر بگیرید. یک درمانگر می تواند به شما کمک کند تا دلیل نشخوار فکری و چگونگی رفع مشکلات موجود در هسته آنها را تشخیص دهید.

تغییر سبک زندگی

اگر شما نشخوار کننده باسابقه هستید و می خواهید به افکار منفی تکراری خود پایان دهید، در اینجا چند تغییر ساده وجود دارد که می توانید در زندگی خود ایجاد کنید:

در تلاش برای حل مشکلات خود پیش قدم باشید ابتدا مشکلات زندگی خود را شناسایی کرده و سپس برای حل مشکلات خود،  مرحله به مرحله اقدام کنید.

انتظارات خود را تعیین کنید

افکار منفی نشخوارکننده می توانند وقتی که ارزش شخصی خود را زیر سوال می بریم، رخنه کنند. خود را به خاطر موفقیت های خود ستایش کنید و خود را به خاطر اشتباهات خود ببخشید. با مراقبت از خود و انجام کارهایی که از آنها لذت می برید و در آنها برتری دارید، دائماً در ایجاد عزت نفس خود کار کنید.

یک سیستم پشتیبانی ایجاد کنید

داشتن دوستان و اعضای خانواده و شاید حتی یک درمانگر، در صورت بروز مشکلی یا روز بدی، می توانید از هرکدام از آنها بخواهید که به او کمک کنند. این افراد خاص ممکن است شما را از افکار نشخوارکننده شما دور کنند و همچنین ممکن است باعث افزایش عزت نفس شما شوند.

توقف نشخوار کردن امکان پذیر است

اگر نشخوار کننده هستید، دانستن برخی نکات مهم است که ممکن است به شما کمک کند چرخه فکر خود را قبل از اینکه از کنترل خارج شود، متوقف کنید.

همچنین مهم است که فعال باشید و قدم هایی را برای جلوگیری از نشخوار کردن خود در وهله اول بردارید. با آگاهی و برخی تغییرات در سبک زندگی، می توانید خود را از افکار نشخوارکننده خلاص کنید. اگر متوجه شدید که نمی توانید از این نکات برای کمک به نشخوار فکری خود استفاده کنید، باید برای کمک به یک متخصص بهداشت روان مراجعه کنید.


برای مطالعه مقالات بیشتر و مشاهده ویدیوهای جذاب به صورت رایگان ما را در سایت عزت خواه دات کام دنبال نمایید.

فعالیت در آمازون و کسب درآمد دلاری، جز اهداف افراد بسیاری می باشد که تمایل دارند با آزادی از المان زمان و مکان کسب درآمد کنند. با دوره آربی، آموزش گام به گام فروش در آمازون می توانید این هدف را محقق سازید. همچنین از داخل ایران طبق روشهایی می توانید در آمازون فروشنده شوید. ( لیست کشورهای مورد تایید وبسایت آمازون).جهت مشاوره رایگان با تیم پشتیبانی مجرب و متخصص سایت عزت خواه دات کام (دوره تخصصی فروش در آمازون) در ارتباط باشید .
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.