الان وقتشه

من حسین عزت خواه درصدد هستم از طریق این وبلاگ به نکاتی اشاره کنم که بتوانید به بهترین مدل از آن بهره و زندگی خود را تغییر دهید. با من همراه باشید.

الان وقتشه

من حسین عزت خواه درصدد هستم از طریق این وبلاگ به نکاتی اشاره کنم که بتوانید به بهترین مدل از آن بهره و زندگی خود را تغییر دهید. با من همراه باشید.

چگونه در زندگی و کار افزایش بهره وری داشته باشیم ؟


تعریف بهره وری

بهره‌ وری از مفاهیم علم اقتصاد و مدیریت است که چنین تعریف می‌شود: «مقدار کالا یا خدمات تولید شده در مقایسه با هر واحد از انرژی یا کار هزینه شده بدون کاهش کیفیت یا به این شکل: اثربخشی به همراه کارایی». به دیگر سخن، بهره ‌وری، عبارتست از، بدست آوردن حداکثر سود ممکن، با بهره ‌گیری و استفاده بهینه از نیروی کار، توان، استعداد و مهارت نیروی انسانی، زمین، ماشین، پول، تجهیزات، زمان، مکان و…به منظور ارتقای رفاه جامعه. بهره‌ وری به نسبت کار انجام شده به کاری که باید انجام می‌شده اطلاق می‌شود.




می‌توان گفت برای نخستین بار لغت «بهره‌ وری» توسط فردی به نام «کوئیزنی» در سال ۱۷۷۶ (میلادی) بکار برده شد. بیش از یک قرن بعد یعنی در سال ۱۸۳۳ (میلادی) فردی به اسم «لیترِ» بهره ‌وری را «قدرت و توانایی تولید کردن» تعریف کرد. بایستی توجه داشت که واژه بهره‌ وری با گسترش انقلاب صنعتی و جهت افزایش سودمندی حاصل از نیروی کار، سرمایه و مواردی از این دست گسترش یافت ولی اصطلاح بهره ‌وری آب در چند ساله اخیر و به دلیل کمبود این ماده ارزشمند گسترش یافته‌است.


تعادل بین بهره وری و کارایی

هنگامی که سعی دارید تا اهمیت بین بهره وری و کارایی را مقایسه کنید، باید بدانید که به هر دو نیاز دارید و هر دوی آن ها حائز اهمیت می باشد. رسیدن به اهداف و نتایج دلخواه، احساسی بسیار عالی می باشد، اما در عین حال مایل هستید تا هزینه ها ی موجود برای این موفقیت را نیز اندازه گیری کنید.

باید زمان و منابع مورد نیاز برای دست یابی به اهداف خود را کنترل کنید و آن را در نظر بگیرید. ممکن است در برهه زمانی خاصی، بازده و خروجی شما کاهش پیدا کند، بنابراین به این نتیجه می رسید که در کار انجام شده اشتباهات زیادی وجود دارد و نیاز است تا توجه بیشتری به آن نشان دهید.

این کاهش بازده در موقعیت مشابه دیگری نیز قرار دارد، و آن هنگامی می‌باشد که در رابطه با کیفیت کار یا کمال گرایی مورد نظر خود نگرانی خاصی داشته باشید. افراد کمال گرا معمولاً ترس بیش از حد از شکست دارند که این ترس باعث می شود تا آن ها همواره میزان خلاقیت و تولید خدمات و محصولات خود را در سطح خاصی حفظ کنند و به پیشرفت در این زمینه فکر نکنند.


راهکارهایی برای افزایش بهره وری


لیست کارها را بنویسید و بهینه کنید

داشتن یک لیست انجام کار در پروسه افزایش بهره وری اجباری است. این لیست شما را منظم نگه میدارد و هر وقت که یکی از آیتم های لیست تیک میخورد، حس خوش آیندی به شما دست میدهد.  هر شب کار های فردا را بنویسید تا دقیقا بدانید که فردا باید چه کارهایی انجام دهید. پس یکی از بهترین روش های افزایش بهره وری استفاده از لیست کار های انجامی است.


مقاله پیشنهادیترفندهای افزایش بهره وری در کار و زندگی


وقتی لیست را پُر می کنید خیلی راحت میتوانید برای اضافه کردن موارد غیر ضروری، وسوسه شوید. بهتر است که یک نگاه دقیق تر به لیست بیندازید. یک لیست طولانی، در صبح شما را مضطرب و در عصر نا امید میکند. چون با تمام تلاشی که کردید، تعداد کمی از آیتم ها را توانستید انجام بدهید.


حواس پرتی های اطراف خو را به حداقل برسانید

در افزایش بهره وری، برای اینکه بتوانید روی یک کار تمرکز کنید، باید حواس پرتی های اطراف خود را از بین ببرید. در موقع کار، گوشی خود را سایلنت کنید و هر ۲۰ دقیقه یکبار به شبکه های مجازی سر نزنید.

وقتی که تصمیم می گیرید که تمرکز کافی روی کار خود داشته باشید باورتان نمیشود که چقدر این تمرین باعث افزایش راندمان شما خواهد شد. پس یادتان باشد یکی از اصلی ترین روش های افزایش بهره وری از بین بردن حواس پرتی های اطراف می باشد.




هنر حذف کردن

مؤثرترین راه برای انجام یک وظیفه یا کار، حذف کردن مواردی است که نیازی به انجام آنها نیست، آنها را از لیست خود حذف کنید.


ساعات اوج بهره وری را بدانید

 ساعات اوج بهره ور بودن خود را شناسایی کنید و کارهای بسیار مهم خود را برای آن زمان ها برنامه ریزی کنید. امور غیرضروری را در زمان های دیگر انجام دهید.


حفظ آرامش

 استرس خود را از طریق فراهم کردن محیطی آرام و بدون تنش، کاهش دهید.


دسته بندی کردن امورات

کارهای مشابه را یکجا دسته بندی کنید و آنها را با هم در در یک بازه زمانی معین به اتمام برسانید.


به تصویر کشیدن

به محض تعیین کردن هدف، آن را در ذهن خود به تصویر بکشید. چنانچه چیزی را در ذهن خود واقعی فرض کنید به زودی در واقعیت هم آن را خواهید دید.


انتخاب فعالیت‌های پرارزش

انجام کارهای مورد علاقه به آسانی، و انجام فعالیت‌های ناخوشایند که به نظرتان نیاز به تلاش بسیار دارند، به کندی و دشواری پیش می‌رود. بنابراین در صورت امکان، فعالیت‌های ناخوشایند را به دیگران بسپارید و خودتان به فعالیت‌های پرارزش بپردازید.

به اعتقاد هیلاری رتیج (Hillary Rettig) نویسنده‌ی «هفت راز پرکار بودن»، این فعالیت‌های پرارزش بخشی از وظایف شما هستند، قدرت و توان خود را به کار بگیرید و تغییر ایجاد کنید. واگذاری فعالیت‌های کم‌ارزش همچنین باعث برقراری ارتباط و شکل‌گیری گروه‌ها می‌شود؛ ضمن اینکه ممکن است این فعالیت‌ها برای برخی دیگر پرارزش محسوب شوند.


ویدئو ویژه برای شما : کارهایی که قبل از 20 سالگی باید انجام دهید


از عواملی که باعث تعویق کارها می‌شود اجتناب کنید

برای اینکه بتوانید روی فعالیت‌های مهم و ضروری تمرکز کنید باید از برخی امور بگذرید. مثلا هفته‌ای یک بار نامه‌های‌تان را چک کنید؛ این روزها هیچ رخداد مهمی را در پاکت‌های نامه اعلام نمی‌کنند. به نظر بعضی کارشناسان باید به هر روزنامه یا مجله‌ای نگاهی انداخت اما به اعتقاد زاسلو می توانید آنها را گوشه‌ای جمع کنید و در فرصت مناسب مطالعه کنید.


متناسب با توانایی ذهن‌ خود عمل کنید

ما نمی‌توانیم در کل روز با یک سطح انرژی کار کنیم. زاسلو می‌گوید: هنگامی‌ که بیشترین انرژی را دارم بر فعالیت‌های مهم تمرکز می‌کنم و زمانی که خسته هستم به کارهای کم‌اهمیت مثل چک کردن ایمیل‌ می‌پردازم.


 ورزش کردن

ورزش نه تنها سلامتی را تقویت می‌کند بلکه باعث افزایش کارایی می‌شود. لزومی ندارد خود را با حرکات سنگینِ کراس‌فیت خسته کنید، یک پیاده‌روی ساده هم جواب می‌دهد. 


افزایش بهره وری زمانی اتفاق می افتد که ما

  • دستاورد را با همون مقادیر منابع مصرفی قبلی، افزایش بدهیم
  • دستاورد تغییر نکند اما منابع کمتری مصرف کنیم
  • دستاورد افزایش پیدا کند در حالی که منابع کمتری هم مصرف کردیم


کسب درآمد در 24 ساعت شبانه روز و به دلار، هدف افراد زیادی در زمینه بیزینس است اما ممکن است راه و روش آن را ندانند. آنچه در دنیای امروز مشخص است، حرکت به سمت دنیای آنلاین و افزایش خرید و فروش های آنلاین است. وبسایت فروشگاهی آمازون، یکی از بزرگترین و شناخته شده ترین این وبسایت ها است. اما برای فروشندگی در وبسایت آمازون، شما نیازمند دانش و اطلاعات کافی، بروز و گام به گام هستید، یعنی هر آنچه در دوره آموزش فروش در آمازون ارائه می شود.



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.