موفقیت در آمازون
بسیاری از فروشندگان آمازون سعی دارند که با استفاده از روش های جدید، محصول خود را در وبسایت آمازون به فروش برسانند. برخی از آنها تبلیغات گسترده در این خصوص انجام می دهند و خریداران را به سمت محصول خود جذب می نمایند. اما با توجه به تحقیقات گسترده کمپانی عزت خواه دات کام، به نظر می رسد ساخت یک برند در آمازون، یکی از مهم ترین عوامل موفقیت یک فروشنده خواهد بود. فروشندگان ایرانی زبان نیز می توانند با بهره گیری از دوره آربی و آموزش های لازم برند خود را در فروشگاه آمازون معرفی نمایند.
ساخت برند در آمازون
اولین گام مهم به منظور فروش محصولات در وبسایت آمازون، انتخاب نام برند می باشد. تصور کنید نام برند خود را برای فروش محصولات آشپزخانه انتخاب نموده اید. در این صورت ممکن است در آینده نزدیک دسته بندی های بیشتری را در انبار خود قرار دهید. بدیهی است خریداران با نگاه اول به دلیل تخصص شما در دسته بندی آشپزخانه به سمت شما نخواهند آمد. شما می توانید با آموزش های دوره آربی بهترین نام برند را انتخاب نمایید.
انتخاب محصول برای فروش در آمازون
آمازون معمولاً اطلاعات محصولات پر فروش و کم فروش را ارائه می دهد. شما نیز می توانید از طریق روش های ارائه شده در دوره آربی به این اطلاعات دست یابید. پس از آنکه محصول خود را طبق روش های کمپانی عزت خواه دات کام انتخاب نمودید، باید آن را از وبسایت علی بابا در چین سفارش دهید و به انبار آمازون آمریکا ارسال نمایید. در طول این مسیر می توان از روش های DDP و FBA استفاده نمود تا کلیه امور به صورت اتوماتیک انجام شود.
آمازون و مشتری مداری
آمازون که دیگر به پیشگام حوزه تجارت الکترونیک تبدیل شده بود، به دنبال تدوین استانداردهایی برای بیزینس های مرتبط با وب بود. او با این هدف، سعی در ایجاد تغییراتی در سایت داشت که آن را به محیطی دوستانهتر و مناسب برای انواع سلیقههای مشتریان کند. آمازون برای مشتریانی که از قبل میدانستند دنبال خرید چه نوع کتابی هستند و صرفاً قصد خرید سریع و کم هزینه کتاب را داشتند، قابلیتهای جست و جوی قدرتمندی قرار داده بود. مشتریان با جست وجو در پایگاه داده این سایت میتوانستند به 5/1 میلیون عنوان کتاب دست یابند. شرکت همچنین به تدریج تخفیفهای 10 تا 30 درصدی برای بیشتر عنوانها در نظر میگرفت، به این ترتیب اکثر مشتریان قادر به خرید آنها بودند. در صورتی که مشتری صرفاً به دنبال خواندن کتابی در یک حوزه خاص بود، سایت موضوعات مرتبط با آن را در اختیار مشتری میگذاشت و فهرستی از کتابهای پرفروش یا کتابهایی که موفق به کسب جایزه شده بودند یا به تازگی در رسانهها معرفی شده بودند را به آنها معرفی میکرد. سرانجام، آمازون برای کسانی که نمیتوانستند در این زمینه تصمیمی بگیرند، یک مرکز توصیه معرفی میکرد. مشتری در آن مرکز میتوانست کتابهایی بر اساس سلیقه، علایق و عادتهای کتابخوانی خود پیدا کند. عنوانهایی که این مرکز پیشنهاد میداد، بر اساس خریدهای قبلی مشتری بود.
از دیگر گامهایی که سایت آمازون درجهت مشتری مداری برداشته بود، امکان قراردادن سفارشات در کاغذهای بسته بندی هدیه و سرویس اعلان "eye" بود. با این سرویس، مشتریان از طریق ایمیل، در جریان ورود کتاب جدید در حوزه مورد علاقه خود یا توسط نویسنده مورد علاقهشان قرار میگرفتند. همچنین سایت به مشتریان این امکان را داده بود که نه تنها نظرات خود را درباره کتابهای مختلف بنویسند، بلکه از نظر سایر مشتریان پیرامون کتابهای مورد علاقهشان مطلع شوند.
عرضه اولیه سهام در سال 1997
پس از گذشت کمتر از دو سال از آغاز به کار آمازون، این شرکت در می 1997، به یک شرکت عمومی تبدیل شد. در این زمان تعداد 3 میلیون سهم عرضه شده بود. بزوس با توجه به نتایج عرضه سهام، تصمیم گرفت وب سایت خود را ارتقا داده و قابلیتهای توزیع آن را افزایش دهد. جف بیزوس برای افزایش توانمندیهای شرکت خود در بخش توزیع و سهولت در روند کار مراکز کار فعلی که حجم بالایی از سفارشات را به دست مشتریان میرساندند، در سپتامبر 1997 اعلام کرد که Amazon.com، در حال افتتاح یک مرکز توزیع جدید در ساحل شرقی نیوکاسل واقع در ایالت دلاوٍر است. با این کار، قابلیتهای شرکت آمازون در زمینه نگهداری و ارسال کالا بیشتر میشد. این کار همچنین زمان آماده کردن سفارشات مشتریان را کاهش میداد. سایت دلاوِر Amazon.com را نه تنها به مشتریان ساحل شرقی بلکه به ناشران این منطقه هم نزدیکتر کرد. به این ترتیب آمازون در مدت کوتاهی، کتابها را از ناشران دریافت میکرد.
برنامه Associate آمازون
یکی دیگر از حوزههایی که به رشد Amazon.com کمک کرد، موفقیت برنامه Associate آن بود. این برنامه در جولای 1996 پایه گذاری شد و به افراد این امکان را میداد تا کتابهای مورد نظرشان را از آمازون انتخاب کنند و پس از تبلیغ آن در وب سایت شخصی خود، در همان محل (سایت شخصیشان) به مشتریان بفروشند. در این روش، مشتری به سایت Amazon.com متصل بود و این سایت وظیفه رسیدگی از کلیه سفارشات را به عهده داشت. Associate، گزارشاتی از میزان فروش خود دریافت میکرد و 3 تا 8 درصد کمیسیون بابت کتابهای فروخته شده دریافت میکرد.
پایان کار برنامه Associate و همکاری آمازون با شرکتهای بزرگ
فعالیت برنامه Associate از اواسط سال 1997 کاسته شد. در این زمان، Amazon.com با شرکتهای بزرگ Yahoo و America Online شروع به همکاری کرد. این دو شرکت حاضر شدند تا از قابلیتهای تبلیغاتی سایت خود به نفع آمازون استفاده کنند. با ادامه موفقیت آمازن، این شرکت همکاری خود با سایتهای مشهوری مثل Netscape، GeoCities ،Excite و Alta Vista را آغاز کرد.
شروع به کار آمازون
شرکت آمازون در پنجم جولای 1994 توسط جف بیزوس در شهر سیاتل واقع در ایالت واشنگتن افتتاح شد. تاریخچه وب سایت این شرکت در نوع خود بی نظیر است. شرکت آمازون، امروزه در سراسر دنیا بیش از 351000 کارمند دارد و از این لحاظ بزرگترین شرکت جهان به حساب میآید. در وب سایت شگفت انگیز آمازون میتوانید همه چیز از محصولات زیبایی اسرار آمیز چینی تا خاویارهای گران قیمت را پیدا کنید.
amazon.com
پنجم جولای، نسخه اولیه آمازون شروع به کار کرد. در این مدت، وب سایت هنوز با نام فعلی آن شناخته نمیشد. برخلاف باور عمومی اولین نسخه از amazon.com به نام cadabra.com نامیده میشد و تنوع محصولات آن به اندازهای که امروز برای آمازون میبینیم نبود. Cadabra.com، کار خود را به صورت یک کتابفروشی آنلاین شروع کرد. این فروشگاه دو ماه پس از افتتاح، هر هفته 20000 دلار درآمد داشت. تغییر نام cadabra.com به amazon.com زمانی اتفاق افتاد که یکی از وکلای جف بزوس آن را به اشتباه cadaver (به معنی لاشه) شنید. دامین cadabra.com هنوز متعلق به جف بیزوس است.
سپتامبر1994، جف بیزوس تصمیم گرفت دامین Relentless.com را بخرد، اما دوستانش او را از این تصمیم منصرف کردند، زیرا این نام به نظرشان تداعی کننده بدیمنی است. جف بزوس برای انتخاب نام، به فرهنگ واژگان مراجعه کرد و از میان اسامی موجود، آمازون را انتخاب کرد. او برای این انتخاب سه دلیل داشت: آمازون، نام یک محل "شگفت انگیز" و "متفاوت" است، درست همان ویژگیهایی که جف بزوس برای وب سایت جدیدش میخواست. رودخانه آمازون، بزرگترین رودخانه جهان است. جف بزوس نیز میخواست فروشگاه اینترنتی خود را به بزرگترین فروشگاه آنلاین دنیا تبدیل کند. این نام با حرف A شروع میشود و در لیستهایی که به ترتیب الفبا مرتب شده باشند، اول فهرست قرار میگیرد.
طرح تجاری جف بیزوس برای آمازون
طرح تجاری اولیه جف بیزوس در ابتدا پیشرفت چندانی نداشت، زیرا سهامداران تصور نمی کردند که این شرکت بتواند در درازمدت به سود برسد. بیزوس، به دنبال اجرای طرحی بود که با وجود رشد تدریجی و آهسته، در نهایت به موفقیت و سودآوری کلان دست یابد. آمازون در پنج سال اول، سودآوری نداشت. سه ماه اول سال 2001 بود که اولین مورد از سودآوری شرکت که مبلغ آن 5 میلیون دلار بود اتفاق افتاد. اگرچه حاشیه سود آمازون بعد از 5 سال ناچیز بود، اما حداقل توانست نظر افراد بدبین را نسبت به بیزینس عجیب جف بیزوس عوض کند. سال 1999، او از سوی مجله تایم به عنوان شخص سال انتخاب شد. در طول سالهای بعد، آمازون پیشرفت قابل توجهی کرد و به بزرگترین و محبوبترین فروشگاه آنلاین جهان تبدیل شد.
به عنوان فروشنده آمازون، به مشتریان توجه ویژه داشته باشید
فروش کالا به مشتریانی که از قبل جذب نمودهاید و از بیزینس شما رضایت دارند بسیار سادهتر از جذب مشتریان جدید است. بسیاری از فروشندگان فراموش میکنند که باید بر سرمایه اصلی خود، یعنی مشتریان موجود، تکیه کنند. پس از فروش محصول، به مشتریان خود پیشنهادات و تخفیفات ویژه ارائه دهید تا همچنان مشتری شما باقی بمانند. این آسان ترین روش برای افزایش فروش است اما بسیاری از فروشندگان به آن توجهی نمیکنند. نکته دیگری که در این مورد حائز اهمیت میباشد این است که باید احتمال مرجوع شدن کالا توسط مشتریان را به حداقل برسانید. البته بازگشت کالا امری اجتنابناپذیر بوده و صرف نظر از آنچه که در آمازون به فروش میرسانید، مطمئناً چند مورد مرجوعی خواهید داشت. مشتریان به دلایل مختلف کالاها را مرجوع میکنند. ممکن است به دلیل نقص محصول باشد، که این امر را باید با سازنده کالا مطرح نمایید و به آن رسیدگی کنید. اگر تعداد زیادی مرجوعی به این دلیل داشته باشید، باید از ادامه همکاری با آن سازنده صرف نظر نمایید. اما بسیاری مواقع مشتری کالا را پس میدهد چون درست متوجه ویژگیهای محصول نشده است. بنابراین بسیار اهمیت دارد که شما توصیف جزئیات محصول را به دقت بیان نمایید. همچنین باید پیش بینی نمایید که مشتریان چه سؤالاتی درباره محصول از شما خواهند پرسید و برای پاسخگویی صادقانه به این پرسشها آمادگی لازم را کسب نمایید.
از FBA و Buy Box استفاده نمایید
اگر به دنبال افزایش فروش خود در آمازون هستید، سریعترین راه این است که از سرویس ارسال توسط آمازون (FBA) استفاده نمایید. این روش که توسط فروشندگان برتر آمازون استفاده میشود، بهترین راه برای این است که مشتریان محصول شما را ببینند و درنتیجه از رقبای خود پیشی بگیرید. این گزینه به شما این امکان را میدهد که از آمازون پرایم و تحویل رایگان Super Saver استفاده نمایید. 85 درصد از فروشندگانی که از FBA استفاده کردهاند شاهد رشد فروش کالاهای خود بودهاند. همچنین شما این امکان را خواهید داشت تا از طریق تنها یک حساب فروشندگی در آمازون، در کشورهای دیگر نیز کالای خود را به فروش برسانید. با این سرویس شما موجودی خود را به آمازون ارسال مینمایید و آنها مسئولیت همه چیز را از قبیل بستهبندی و ارسال برعهده خواهند گرفت. شما باید هزینهای برای این کار پرداخت نمایید .پس از ملحق شدن به FBA، مرحله بعدی این است که Buy Box را برنده شوید.
هنگامی که یک مشتری محصول را به سبد خرید خود اضافه میکند و چندین فروشنده برای کالای مورد نظر یافت میشود، این گزینه در صفحه جزئیات محصول ظاهر میگردد. این امر شانس شما را برای فروش افزایش میدهد، به ویژه اگر محصول شما قیمت رقابتی داشته باشد. برای برنده شدن Buy Box شما نیاز دارید که چندین معیار مختلف را داشته باشید. آمازون آن دسته از فروشندگانی را انتخاب میکند که یک محصول مشابه را ارائه میدهند. معیارهای خاص شامل در دسترس بودن کالا (یعنی موجود باشد)، قیمت و عملکرد شما به عنوان فروشنده است. هرچند قیمت مهم است اما همیشه پایینترین قیمتها انتخاب نمیشوند. همچنین ارائه گزینههای ارسال متنوع نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. موارد ذکر شده میتوانند شما را در تبدیل شدن به فروشنده برتر در آمازون یاری رساند. اما در دوره ارزشمند آربی که توسط استاد حسین عزت خواه ارائه شده، نکات ظریف زیادی در مورد فروش در آمازون ذکر شده است که شما را در رسیدن به اهداف مالی یاری میرساند.
شروع کار آمازون
بیزوس کار خود را در سال 1995 با ایجاد یک کتابفروشی آنلاین ساده آغاز کرد. اما به مرور توانست رشد کرده و به یک خرده فروشی آنلاین تبدیل شود. با وجود اینکه شرکتهای دیگری نیز در وسعت و گستردگی آمازون وجود دارند اما ما خیلی از آنها را مثل آمازون نمیشناسیم. در ادامه میخواهیم به حقایق جالبی درباره این شرکت غول آسا اشاره کنیم که مطمئناً میتواند برای شما جذاب باشد.
مؤسس شرکت آمازون کیست؟
جف بیزوس، بنیانگذار آمازون در سال 1964 با نام جف جورگنسن در شهر آلبوکرک نیومکزیکو متولد شد. زمانی که جف تنها 4 سال داشت، مادر او برای بار دوم با مردی به نام مایک بیزوس ازدواج کرد. او یک مهاجر کوبایی بود که جف را فرزندی پذیرفته و نام فامیلی خود را به او داد.
بیزوس به عنوان یک مرد جوان، یک دانش آموز استثنایی بود. او در دبیرستان به عنوان شاگرد اول، سخنرانی بدرود را ایراد کرده و یک محقق شایسته ملی نیز بود. بعد از دوران دبیرستان، بیزوس برای ادامه تحصیل به پرینستون رفت و در سال 1986 با مدرک کارشناسی رشته علوم کامپیوتر و مهندسی الکترونیک فارق التحصیل شد.
آمازون در ابتدا به عنوان یک کتابفروشی آنلاین در گاراژ خانه بیزوس در بلویو، واشنگتن آغاز به کار کرد. بیزوس برای اینکه بتواند تمامی نامههای دریافتی را مدیریت کند، یک صندوق پستی بزرگ را جلو درب خانه خود قرار داد. صندوق پستی بزرگ او را هنوز هم میتوانید جلوی درب خانه سابق او ببینید.
اولین کتابی که آمازون به فروش رساند مفاهیم سیال و قیاسهای خلاق نوشته داگ هوفستادتر بود. این کتاب علمی پیچیده که مکانیزم های هوش از طریق مدل سازی کامپیوتری را توضیح میدهد، در سوم آوریل 1995 به فروش رسانده شد.
پیمودن پلههای ترقی توسط بیزوس
رشد آمازون به عنوان یک خرده فروشی کتاب غیرقابل تصور بود. در ماههای اول کار این شرکت، او توانسته بود که حداقل یک کتاب را در 50 ایالات آمریکا و 45 کشور مختلف به فروش رسانده بود.
تغییر نام به آمازون
بیزوس در ابتدا اصلاً قصد نداشت که اسم شرکت خود را آمازون بگذارد. اولین اسمی که انتخاب کرده بود «Cadabra» بود. که در جمله جادویی «Abracadabra» وجود دارد. اما زمانی که توسط وکیل خود متقاعد شد که تلفظ آن با «cadaver» خیلی شباهت دارد، او تصمیم گرفت اسم دیگری را انتخاب کند. انتخاب دوم او برای اسم شرکت «Relentless» بود. حتی زمانی که او در نهایت آمازون را برگزید، وبسایت relentless.com همچنان به آمازون برمی گردد.