الان وقتشه

من حسین عزت خواه درصدد هستم از طریق این وبلاگ به نکاتی اشاره کنم که بتوانید به بهترین مدل از آن بهره و زندگی خود را تغییر دهید. با من همراه باشید.

الان وقتشه

من حسین عزت خواه درصدد هستم از طریق این وبلاگ به نکاتی اشاره کنم که بتوانید به بهترین مدل از آن بهره و زندگی خود را تغییر دهید. با من همراه باشید.

3 راه برای غلبه بر ترس

اگر به شما بگویند بین یکی از دو ویژگی ترسو بودن و شجاع بودن یکی را انتخاب کنید، کدام را برمی گزینید؟ شاید شما هم جزو کسانی باشید که نمی‌توانید با اطمینان تصمیم بگیرید یا به خاطر ترس از ریسک کردن خودداری می‌کنید. در این صورت آیا از انتخاب‌های خود راضی هستید یا احساس محدودیت می‌کنید و آیا به این خاطر که در تصمیم گیری‌های خود شجاعانه عمل نکرده‌اید، احساس پشیمانی نمی‌کنید؟ ترس نوعی هیجان ترسناک است که گاهی اوقات باعث می‌شود ما از انجام دادن کارها عاجز شویم و نتوانیم پتانسیل‌ها و توانایی‌های خود را شکوفا کنیم. چه بخواهید و چه نخواهید همیشه شکلی از ترس در وجود شما قرار دارد. ترس اشکال مختلفی دارد: مثلاً ترس از شکست، ترس از خوب به نظر نرسیدن و از همه مهمتر ترس از تغییر. اگر شما نگاه خود نسبت به ترس را تغییر دهید و آن را عامل محرکی برای دست یابی به هدف‌های بزرگتر خود تلقی کنید، دیگر از تغییر کردن ترسی نخواهید داشت. در این مقاله قصد داریم شما را با 3 راه غلبه بر ترس آشنا کنیم. اما قبل از آن باید بدانیم چه عاملی باعث ایجاد این حالت در ما می‌شود. 

چرا از ناشناخته‌ها می‌ترسیم؟

ترس از ناشناخته‌ها، در نهاد همه انسان‌ها وجود دارد. مثلاً همه در سنین کودکی، ترس مشترکی را تجربه می‌کنند و آن ترس از تاریکی است. زیرا نمی‌دانیم که در تاریکی چه چیزی ممکن است رو به روی ما قرار داشته باشد که آن را نمی‌بینیم. ترس هیچ گاه در انسان از بین نمی‌رود، بلکه شکل آن در سال‌های مختلف زندگی انسان تغییر می‌کند. مثلاً در بزرگسالی ممکن است از تغییر کردن یا ریسک کردن بترسیم. وقتی نمی‌دانیم که در آینده پیش رو قرار است چه اتفاقی برایمان بیفتد، احساس راحتی در ما از بین خواهد رفت و دیگر امیدی به پیشرفت و حرکت به جلو وجود ندارد. نتجه تحقیق پژوهشگران نشان می‌دهد که انسان ذاتاً میل به پیش بینی اتفاق‌های آینده دارد. این ویژگی به ما کمک می‌کند که خود را هم به لحاظ جسمی و هم روحی برای نتایج و پیامدهای پیش رو آماده کنیم. در این صورت، دیگر با مشاهده نتایج غافلگیر نخواهیم شد. اشکال مختلفی از هیجان با ترس از ناشناخته‌ها در ارتباط هستند و غلبه بر این ترس نیازمند پیدا کردن شجاعت لازم و رو به رو شدن با ناشناخته‌ها است. 

راه‌های غلبه بر ترس

1-اعتماد به نفس خود را تقویت کنید

قبل از این که با ترس‌های خود رو به رو شوید، لازم است به شناخت درستی از خودتان، توانایی‌هایتان و محدودیت‌هایی که با آن مواجه هستید برسید. در این صورت است که می‌توانید ویژگی‌ها و شرایط لازم برای غلبه بر موانع زندگی را به دست آورید. وقتی عزت نفس شما در سطح پایینی باشد، نگاه شما به دنیا نیز تغییر می‌کند. به این معنا که جهان در نظر شما به محلی ترسناک تبدیل شده و حتی ذهنیت قربانی بودن به شما دست خواهد داد. همچنین فرصت تجربه کردن موقعیت‌های جدید را از دست می‌دهید و قدرت کافی برای تغییر شرایط را نخواهید داشت. همین موضوع باعث کاهش هر چه بیشتر عزت نفس شما شده و چرخه معیوبی را به وجود می‌آورد. خوشبختانه، شما چه از عزت نفس لازم برخوردار باشید یا نباشید، راه‌های مختلفی برای افزایش عزت نفس و بهره مندی هر چه بیشتر از مزایای آن وجود دارد. در حقیقت، کمبود عزت نفس، نتیجه شکاف و تفاوتی است که بین شمای فعلی و کسی که فکر می‌کنید باید باشید و جود دارد. عجیب این که در بیشتر موارد، پایین بودن عزت نفس، نتیجه نحوه نگرش یا رفتار دیگران با شما است. با این حال راه افزایش عزت نفس از درون شما به دنیای بیرون است و نه از دنیای بیرون به درون شما. دست یابی به عزت نفس کار راحتی نیست، اما اگر استراتژی‌های درستی را به کار بگیرید و شجاعت لازم را در خودتان ایجاد کنید، می‌توانید به آن دست یابید. 

2-اطلاعات خودتان را افزایش دهید

اگر عمده‌ترین دلیلی که باعث ایجاد ترس در شما می‌شود این است که نمی‌دانید قرار است چه اتفاقی بیفتد، چاره کار این است که اطلاعات خود را افزایش دهید. به این منظور لازم است که هدفی برای خودتان در نظر بگیرید. به این ترتیب متوجه می‌شوید که در چه مسیری قرار دارید و می‌توانید موارد ناشناخته را حذف کرده و انتظارات خودتان را بشناسید. آیا شما هدف خود را می‌شناسید؟ نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد که داشتن هدف در زندگی، به افزایش سطح سلامتی شما چه به لحاظ ذهنی و جسمی کمک می‌کند، انعطاف پذیری و عزت نفس شما را بالا می‌برد و احتمال بروز افسردگی را کاهش می‌دهد. بنابراین به خاطر داشته باشید که شاد بودن در زندگی همیشه به تنهایی کافی نیست، زیرا شادی، موجی از هیجانات زودگذر است. در عوض، شما باید به دنبال یافتن معنی در زندگی خود باشید. منظور از معنی، عاملی است که به طور پیوسته شما را در مسیر زندگی به جلو هدایت می‌کند. اگر زندگی شما از معنا برخوردار باشد، ترس‌های قبلی شما کم کم از بین می‌روند، زیرا دیگر شما می دانید که در زندگی خود به دنبال یافتن چه چیزی هستید. 

3-از تکنیک تصویرسازی استفاده کنید

یکی دیگر از راهکارهای کمتر شناخته شده، اما در عین حال قدرتمند که به شما کمک می‌کند بر ترس‌های خود غلبه کنید، تکنیک تصویرسازی است که در واقع نوعی تمرین ذهنی به شمار می‌آید. اولین بار در دهه 1970، ورزشکاران اهل شوروی سابق از این تکنیک در مسابقات استفاده کردند. امروزه ورزشکاران زیادی از این تکنیک استفاده می‌کنند. تایگر وودز، گلف باز آمریکایی از جمله کسانی است که پیش از 10 سالگی شروع به استفاده از آن کرده است. حتی محمدعلی کلی، بوکسور سنگین وزن و قهرمان جهان نیز از روش‌های ذهنی مختلف از جمله جملات تاکیدی، تصویرسازی، تمرینات ذهنی، برای افزایش عملکرد خود در رینگ استفاده کرده است. نتیجه تحقیق پژوهشگران بیانگر این است که مغز شما را به انجام عملی که به ذهن خود دستور داده‌اید وادار می‌کند. تصویرسازی ذهنی، بر بسیاری از فرآیندهای شناختی مغز از جمله کنترل حرکات، توجه، ادراک، برنامه ریزی و حافظه تأثیر می‌گذارد. بنابراین می‌توان گفت که مغز در زمان تصویرسازی برای انجام واقعی عمل آماده می‌شود. همچنین یافته ا نشان می‌دهد که تمرینات ذهنی باعث افزایش انگیزه، اعتماد به نفس و کارآمدی شما می‌شود. همچنین عملکرد حرکتی شما را بهبود می‌بخشد، سطح تمرکز شما را بالا می‌برد و به این ترتیب شما را به در مسیر دست یابی به هدفتان قرار می‌دهد. بر اساس یافته‌های آلن ریچاردسون، روانشناس استرالیایی، فردی که دائماً یک مهارت فیزیکی خاص را در ذهن خود تصور می‌کند، در واقع چیزی به نام «حافظه عضلانی» را در خود پرورش می‌دهد که در زمان انجام واقعی فعالیت فیزیکی به او کمک خواهد کرد. این مساله بیانگر ارتباط تصویر سازی و دست یابی به هدف است که نباید به سادگی از کنار آن گذشت. در پایان روز، چه چیزهایی را باید کنار بگذارید؟ چرا وقتی قدرت غلبه بر ترس کاملاً در دستان خودتان است، چرا به آنها اجازه می‌دهید شما را از دست یابی به موفقیت باز دارند؟ به خاطر داشته باشید که همه ما در زندگی خود با ترس‌هایی مواجه هستیم و قطعاً با اشکال مختلفی از شکست نیز در زندگی خود مواجه می‌شویم، زیرا تنها از این راه است که متوجه می‌شویم در حال رشد هستم و به سوی یک زندگی بهتر در حال حرکت می‌باشیم. بنابراین اگر ترس‌های مختلفی در وجود شما هستند که مانع از پیشرفت شما در زندگی می‌شوند، وقت آن رسیده است یک قدم جدی برای درک و غلبه بر آنها بردارید. 

همانطور که اشاره شد افزایش اطلاعات یکی از راه‌های غلبه بر ترس است. مثلاً ممکن است شما  تصمیم به راه اندازی بیزینس آنلاین داشته باشید، اما راه انجام آن را ندانید. در این صورت به جای این که دائماً درباره احتمال شکست خوردن خود فکر کنید، لازم است دوره‌های آموزش کسب درآمد با اینترنت را بیاموزید. دوره آربی یکی از همان دوره‌ها است، زیرا روش فروش کالای فیزیکی در وبسایت غول آسای آمازون را به شما آموزش می‌دهد. 



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.