آمازون رکورد سالانه دیگری در فروش تعطیلات امسال را با تعداد بیشتری مشتری نسبت به گذشته به ثبت رسانده است. آنها با حدود 50٪ سهم در صنعت تجارت الکترونیکی ، آنها امسال میلیاردها دلار درآمد کسب کردهاند.
یک میلیون و یک دلیل وجود دارد که خردهفروش درآمد اینگونه را میبیند ، اما امروز ما قصد داریم امور را ساده نگه داریم و به چهار تاکتیک بازاریابی آمازون توجه کنیم.
جهان بینی مشتری محور و تأکید فراوان بر کارآیی ، به موفقیت چشمگیر در موفقیت آمازون کمک کرده است. در حالی که ، در جهانهای خاص ، این دو صفت تقریباً متفاوت هستند ، در دنیای جف بزوس آنها اساساً یکسان هستند.
در هر مرحله از سفر مشتری ، هیچ وقت تلف نمیشود و بلافاصله خریداران آنچه میخواهند را میدهند. به گفته وی ، "مهمترین چیز تنها متمرکز بودن مشتری است. هدف ما این است که مشتری محورترین مشتری در زمین باشیم. ”این جهان بینی همچنین برنامههای بازاریابی آمازون را راهنمایی میکند. آنها تلاش میکنند تا هر چه ممکن چیزها را به عنوان یکپارچه ، آسان و فوراً رضایت بخش کنند. بیایید ببینیم که چگونه آنها به این هدف دست یابند. در این مقاله به دو مورد از این تکنیکها میپردازیم و دو تکنیک بعدی را در مقاله بعدی با شما به اشتراک میگذاریم.
تاکتیک 1: بازاریابی ایمیل
قابل بحث است که مهمترین کانالهای بازاریابی آمازون ایمیل است. در زمانی که اکثر شرکتها هنوز در حال ارسال پیامهای انفجاری ایمیل هستند (آه ما چگونه آن اصطلاح را دوست داریم) ، آمازون یک استراتژی ایمیل کاملاً تصفیه شده تهیه کرده است. جیمی دیلی در Vero خاطرنشان میکند که از هر فرصتی برای بازاریابی از طریق ایمیل معاملاتی استفاده میشود.
9 نوع ایمیل مختلف از طریق تراکنش و بازاریابی وجود دارد که کاربران را از طریق فرآیند ورود به سیستم ، ایمیلهای خرید تراکنشی ، انواع مختلف فروش مجدد و جستجوی درخواست بررسی میکنند. این پیامها دارندگان حساب آمازون را به سایت و کلیه خدمات آن عادت میدهند ، که باعث میشود آنها - به طور کلی صحبت کردن - به ادامه خرید ادامه دهند.
آمازون پیشگامانه نامههای ایمیل شخصی سازی شده کاملاً شخصی شده را بر اساس ، همه چیز ، مبتنی بر: تاریخچه خرید ، ارزش سفارش قبلی ، مکان ، سن ، جنسیت و مرور در سایت قرار داده است.
و صادقانه بگویم ، سایر شرکتها هنوز هم به کار خود ادامه نمیدهند. در حالی که برخی از سایتهای خرده فروشی توصیات را شخصی سازی میکنند ، من روزانه دهها ایمیل تبلیغاتی ، از شرکتهای نوپا با بودجه گرفته تا شرکتهای مستقر و موفق ، دریافت میکنم و بندرت این نوع پیامها را میبینم. iMedia Connection به درستی خاطرنشان میکند که "در حالی که یک انفجار ممکن است سوزن را جابجا کند ، واکنش مشتریانی را که نمیتوانند آن پیشنهاد را مناسب پیدا کنند ، خسته میکند."
چه چیزی قابل بهبود است
در حالی که آمازون کیک را برای ایمیلهای توصیه شده محصول شخصی میگیرد ، من باید بگویم که توصیههای آنها خیلی ... الهام بخش نیستند. مثال زیر را بگیرید. من دو حوله تشک یوگا را در آمازون خریداری کرده بودم و سپس این پیام را دریافت کردم که توصیه میکند دو حوله تشک یوگا دیگر خریداری کنم.
مسلم است که من حولههای مختلف زیادی را نگاه کردهام و در ابتدا بیش از دو مورد به سبد خرید خود اضافه کردهام ، بنابراین من برای ایجاد این ایمیل تمام دادهها را تهیه کردم. اما شاید فرض الگوریتم توصیه آنها نباید این باشد که من دو نوع محصول دقیقی را که تازه خریداری کردهام میخواهم. در عوض ، من امیدوارم که موتور آنها خرید را به محصولات دیگر در گروه یوگا متصل کنند.
تاکتیک 2: رتبه بندیها و بررسیها
البته آمازون نیز در اینجا پیشگام است. آنها جزء اولین شرکتهایی بودند که حتی در سال 1995 یک سیستم نقد و بررسی را در سایت خود قرار دادند. بازگشت به بررسی در سال 1995. بررسیهای آمازون به قدری جهانی شناخته شده است که علوفهای عالی Reddit و Tumblr را ایجاد میکند.
اکنون ، البته بررسیها و رتبه بندیها در سایتهای تجارت الکترونیکی در سراسر جهان کاملاً متداول است و با دلیل خوب. ضمیمه ابر متوجه شده است که بستر رتبه بندی و بازبینی سفارشی ما 18٪ درآمد را بالا میبرد. از این گذشته ، خریداران به محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) 1200٪ بیشتر از اطلاعات خرده فروشان و تولید کنندگان اعتماد دارند.
شاید جالبتر اینکه ، وقتی یکی از ویژگیهای کوچک به پلت فرم بررسی آنها اضافه شد ، آمازون شروع به درآمد (حداقل) 2.7 میلیارد دلار در هر سال کرد. سؤال ساده این سؤال جادویی بود ، "آیا این بررسی مفید بود؟"
نکته مهم دیگر در مورد تاکتیکهای بررسی آمازون این است که آنها برای هر محصول بصورت جداگانه درخواست بررسی میکنند. در حالی که بسیاری از شرکتها ایمیل ارسال میکنند تا درخواست بررسی کنند ، بیشتر درخواستهای خود را با هم جمع میکنند در همین حال ، آمازون ، حتی زمانی که همه چیز را همزمان خریداری کردهاید ، ایمیلهای مختلفی را برای محصولات مختلف ارسال میکند. از این طریق ، بازاریابان ایمیل آمازون پیامهایی با خطوط موضوعی بسیار خاص ایجاد میکنند.
هنگامی که مشتریان ایمیل خود را میگذرانند ، احتمالاً متوجه یک نام خاص از یک خط موضوعی میشوند که فقط از آنها میخواهد "خریدهای خود را ارزیابی کنند." به احتمال زیاد به جای ایمیل درخواستی عمومی و مبهم ، روی درخواست خاص ایمیل که در آن ذکر شده است کلیک کنید. مثالهای زیر از آمازون و گپ این موضوع را نشان میدهد.
چه چیزی قابل بهبود است
من شخصاً مدتی است که بررسی آمازون را ننوشتهام. آخرین موردی که من نوشتم صرفاً توسط یک تجربه منفی با یک محصول ایجاد شده است. به عبارت دیگر ، من آماری هستم. 90٪ نظرات منفی درخواست نشده است ، در حالی که 90٪ بررسی مثبت است.
در حالی که مطمئناً فروشندگان آمازون و Marketplace آنها بررسیهایی را انجام میدهند ، کنجکاوی است که آنها این درخواست را با مشوقها تقویت نکنند. اگرچه آمازون برنامه وفاداری مبتنی بر امتیاز را ندارد که با آن بتواند بررسیها را ادغام کند ، گزینههای بسیاری دیگر برای ارائه دلایل خریداران به دلایل دیگری برای نوشتن نظر وجود دارد. نویسندگان نقد و بررسی را میتوان وارد قرعه کشی کرد ، با هر بررسی تأیید شده تا زمانی که یک نقطه خاص به سمت ورودی اضافی شمرده شود. بازرسان میتوانند در عوض تخفیف کمی برای کار خود کسب کنند ، یا حتی برای محصولات خاصی کوپن دریافت کنند.
در این مقاله به دو مورد از عوامل موفقیت آمازون در بازاریابی اشاره کردیم. همانطور که ملاحظه کردید،آمازون به دنبال عملی کردن رسالت مشتری محور بودن خود است. به همین خاطر، با قرار دادن امکان درج نظرات هم به خواستههای آنها بها میدهد و هم فروشندگان را به عرضه هرچه بهتر محصولات و خدمات تشویق میکند.در مقاله بعد، به دو کلید دیگر موفقیت آمازون در عرصه بازاریابی خواهیم پرداخت.
منبع : https://ezzatkhah.com/amazon