الان وقتشه

من حسین عزت خواه درصدد هستم از طریق این وبلاگ به نکاتی اشاره کنم که بتوانید به بهترین مدل از آن بهره و زندگی خود را تغییر دهید. با من همراه باشید.

الان وقتشه

من حسین عزت خواه درصدد هستم از طریق این وبلاگ به نکاتی اشاره کنم که بتوانید به بهترین مدل از آن بهره و زندگی خود را تغییر دهید. با من همراه باشید.

مقایسه کردن، اولین قدم شکست

حسین عزت خواه

 

مدرس موفقیت و کارافرین

 

الان وقتشه

 

 

عزت خواه دات کام

 

مقایسه کردن، اولین قدم شکست

شکست در کار | شکست و زندگی | شکست و موفقیت | مقایسه کردن، اولین قدم شکست | علت شکست | اولین قدم شکست | مقایسه ممنوع | روانشناسی مقایسه با دیگران | عکس نوشته مقایسه

اولین قدم شکست، مقایسه کردن
در این بخش راجع به موضوعی می خواهم نکاتی را بگویم که در زندگی ما واقعا مهم می باشد، به این دلیل که بعضی مواقع باعث می شود که ما در مورد این موضوع اذیت یا ناراحت شویم، موضوع این است که ما در زندگی باید خودمان را با چه کسانی مقایسه کنیم، در چه شرایطی مقایسه کنیم و در چه شرایطی نباید مقایسه کنیم؟ آیا مقایسه کردن اشتباه است؟ خوب یا بد است؟

قبل از اینکه وارد بحث شویم؛ می خواهم به شما بگویم که من کمی درمورد اوضاعی که شبکه های اجتماعی برای کل مردم دنیا درست کرده واقعا ناراحت هستم، اگر دقت کنید، فیس بوک، اینستاگرام و همه شبکه های اجتماعی یک عددی به اسم فالوور یا هر چیز دیگری، در فیس بوک لایک است و در اینستاگرام شاید ویوو باشد دارند، این اعداد باعث شده تا افراد خیلی بیشتر خودشان را با بقیه مقایسه کنند، مثلا آیا تا بحال دقت کردید؛ بازیگرها تعداد لایک هایی که داشتند، را با فلان بازیگر مقایسه می کنند، این زیاد جالب نیست و متاسفانه تبدیل به یک مورد عادی و عموی برای همه مردم شده است و حتی مردم در شبکه های اجتماعی هم دست به مقایسه خودشان با تعداد لایک، ویو و فالور می زنند و این واقعا در زندگی ما تاثیر دارد، در اکثر موارد شبکه های اجتماعی وارد زندگی ما شده و واقعا تاثیرات منفی زیادی را بر زندگی گذاشته است.

این موضوع گرچه ساده است، ولی اکثر مردم این کار را انجام می دهند، البته در اینجا قصد ندارم که شما را از شبکه های اجتماعی منع کنم نه! قصد دارم مواردی را به شما عنوان کنم که بتوانید با رعایت کردن آنها، یک قدم بزرگ را به سمت وارد کردن آرامش به زندگی خود بردارید.

قبل از اینکه سه کلید اصلی مقایسه کردن یا نکردن رو با هم بررسی کنیم، می خواهم برای شما مثال بزنم، تا به حال شهربازی رفتید؟ آیا سوار قطار در شهر بازی شده اید؟، دوست من زندگی دقیقا مثل سوار شدن در همان قطار است، یک سری از آدمها با ماشین بی ام و، پورشه، لامبورگینی، اتوبوس، تاکسی، دوچرخه یا پیاده به پارک می آیند ولی نکته اینجاست که در قطار باید در کنار همدیگر بنشینند، آن قطار، همان قطار زندگی است، دوست من بعضی وقتها مقایسه کردن اینکه چرا آن فردی باماشین BMW آمد؟ و چرا من باید با دوچرخه بروم؟ چرا من باید پیاده بروم؟ بسیار اشتباه است.

ببینید مهم نیست افراد با چه وسیله و با چه شرایطی می آیند، وضع مالی آن ها خوب یا بد است؟ اصلا اینها مهم نیست، در قطاری که نشستید دو انتخاب مهم دارید، یکی اینکه لذت ببرید، از هیجانش استفاده کنید و خوش بگذرانید، یک انتخاب دیگری هم دارید، بنشینید فکر کنید چرا افراد این ماشینها را دارند ولی شما ندارید این موارد مهم نیست، شما از اول قطار به آخر قطار می رسید، این عمر شماست، لذت بردن از زندگی دقیقا دست خود شما است، می خواهید برای زندگی خود چه کار کنید؟ یک آدمی است در جاده، دریک اتوبوس، در حال حرکت است، یک طرف جاده کوه و سنگ، و طرف دیگر جنگل و پر از درختان و زیبایی هاست، شما روی کدام صندلی می خواهید بنشینید؟ می خواهید در چه سمتی بنشینید در سمتی که پر از زیبایی و جنگل است یا نه در سمتی که پر از کوه و سنگ است؟ انتخاب باشماست. عمر شما به هرحال می گذرد ولی چیزی از دنیا ندیدید و فقط شاکی هستید که چرا این دنیا اینقدر رنگش بدی دارد؟ چرا همه چیز مثل صخره ها و مثل سنگ است؟ نه! آن طرف هم جنگل بود اما ندیدید، این انتخاب شما بود. ولی زیبایی ها را ندیدید، آن اتوبوس در جاده و قطار شهربازی در حال حرکت کردن بودند، من به شما قول می دهم، در این دنیا شرایط برای همه یکسان است، فقط لذت بردن و خوشبختی محدودیتی است که آدما در ذهنشان ساخته اند، چه فرقی می کند با ماشین بی ام و یا دوچرخه باشد؟ یا اینکه پیاده آمدید؟ نه اینها مهم نیست، خدا را شکرکنید که در قطار زندگی هستید، از آن لذت ببرید، خیلی خوب است اگر بتوانید یک ماشین بی ام و لوکس بخرید، زندگی خیلی با کیفیت بالایی داشته باشید، اما کیفیت بالا خوشبختی نمی آورد، خوشبختی دقیقا در ذهن و نگاه شماست، اگر خوشبختی رو داشته باشید، پولدار و ثروتمند هم شوید، کیفیت بالاتری از زندگی خود دارید، ولی الزاما رسیدن به پول نمی تواند شما را خوشبخت کند.

نکته اول، در این مورد ما نباید اصلا خودمان را با هیچ کسی و با هیچ شرایطی مقایسه کنیم، ظاهری، نگاه به ظاهر هیچ کسی نکنید، نگاه به لباسهایی که افراد می پوشند نکنید، اینها چیزهایی نیستن که شما حتی بخواهید ازآنها الگو بگیرید و بخواهید به خودتان سخت گیری کنید و بخاطر آن خودتان را تغییر بدهید، نه! خیلی از عمل های جراحی که انجام می شود، به این دلیل نیست که بعضی ها دوست دارند که زیبا باشند، نه! چون فلانی عمل را انجام داده فرد دیگری هم تصمیم می گیرد که عمل مشابه زیبایی را انجام بدهد، اگر عمل زیبایی را برای خود انجام دادید هیچ مشکلی ندارد، اما اگر زمانی بخاطر یک نفر دیگری که شما هم مشابه او اینکار را انجام بدهید، از نظر من دنیا دیگر زیبا نخواهد بود. اما دقیقا برعکس این، در خلاقیت باید از بقیه الگو بگیرید، باید خود را مقایسه کنید، حالا این چگونه به شما کمک می کند؟ زندگی کردن و تمام وسایلی که در زندگی می باشند، همه آنها یک ابزار هستند، شما نباید ابزار بقیه را برای خودتان کپی کنید، اما وقتی که یاد بگیرید مثلاً آقای فلانی با شرایط و ابزاری که داشته کسب وکار فوق العاده ای ساخته است و در کنار آن یک زندگی خوبی ساخته است و از آن ایده می گیرید که مثلا با فلان مواد اولیه توانسته است اینکارها را انجام بدهد، بعد به زندگی خودتان نگاه می کنید به شرایطی که در آن هستید؛ به افرادی که در کنار شما هستند و با ابزارهایی که در دسترسی شما می باشند و می توانید بهترین کسب و کارها را راه اندازی کنید و به بهترین شکل زندگی کنید. پس می توانید از خلاقیت افراد دیگر در زندگی خودتان استفاده کنید و زندگی خودتان را بهتر و عالی تر کنید و می توانید در این بعد مقایسه را انجام دهید و زندگی خودتان را پیشرفته تر کنید و این مقایسه ای است که می تواند به رشد زندگی شما کمک کند.

حسین عزت خواه | خلق اهداف | مقایسه کردن، اولین قدم شکست | مدرس موفقیت | کارافرین |عزت خواه دات کام

نکته دوم، بحث شبکه های اجتماعی هست، هیچوقت فالوور، مشتری، تعداد مخاطب کسی را با خودتان مقایسه نکنید، شاید در کسب و کاری که هستید فردی فالوورهای زیادی دارد و شما فالوورهای کمتری دارید، ولی اگر این دو را باهم مقایسه کنید قطعا مقایسه درستی نخواهد بود و قطعا اگر چند نفر مشتری یا دوستی که هم دارید با این مقایسه نادرست از دست می دهید. چرا که احساس ضعف می کنید که چرا شما تعداد مشتری، دوست یا فلوور شما بالا نیست. البته در اصل مقایسه ای که انجام دادید از ریشه نادرست بود و هرگز مورد قبول نیست، کسب و کارهای مشابه دغدغه های مشابهی ندارند، دیدگاههای هر فردی با فرد دیگر متفاوت می باشد و شما هرگز از این مقایسه سودی نمی برید. در عوض شما می توانید به دیدگاههایی که صاحبان کسب و کارهای بزرگ دارند. به کسب و کار خودتان وارد کنید و از این جهت کسب و کارتان را با مقایسه و دیدگاه رشد و ارتقا دهید.

ببینید اگر خوب نگاه کنید دیدگاه فردی که فقط می خواهد 20 عدد از یک کالا یا محصولی را بفروشد با فردی که مدیر یک کارخانه بزرگ می باشد، بسیار متفاوت است و دغدغه های این دو صاحب کسب و کار یا فروشند. هرگز قابل مقایسه با هم نیست ولی ایده ای که می توان گرفت این است که شما می توانید دیدگاهتان را با دیدگاه صاحب کسب و کار بزرگ مقایسه کنید و از این مقایسه بتوانید دیدگاه خودتان را تغییر بدهید و در کنار آن زندگی خودتان را نیز بهبود ببخشید، دوست من معادله خیلی ساده است. دیدگاه فردی که 10 محصول به فروش می رساند با دیگاه فردی که صاحب یک کسب و کار بزرگ و کارخانه تولیدی است تفاوت اساسی دارد، شما می توانید عمق دیدگاه و تلاش یک فرد را با خودتان مقایسه کنید. این مقایسه درستی است.

نکته سوم، دستاوردی که بدست می آورید هرگز با بقیه مقایسه نکنید، مثلا اگر در مغازه کار می کنید و یک مغازه هم کنار دست شماست. هرگز درآمدتان را با مغازه همسایه خود مقایسه نکنید، اما می توانید راه پیشرفتتان و تلاشتان را مقایسه کنید، اگر یک نفر سخت کوش است و شش سال درس می خواند، می توانید از او انگیزه و الگو بگیرید و در زندگی خودتان هم پیاد ه کنید و به تحصیلات در مراتب عالی برسید، می توانید از این لحاظ خودتان را مقایسه کنید، ولی دستاورد را هرگز مقایسه نکنید، چون استعداد، شرایط و وضع مالی آدم ها و روحیه همه با هم فرق دارند و متفاوت هستند و وقتی که همه چیز متفاوت است و وقتی که شما دستاوردتان را با فردی دیگر مقایسه می کنید، اصلا معادله و مقایسه درستی نیست، ولی ضمیر ناخودآگاه شما عاقل نیست و به شما می گوید که در این مقایسه باختید، ببینید دوست من باید این را قبول کنید. یک سری از آدم ها با یک ساعت و بعضی از آدمها با ده ساعت تلاش به نتیجه می رسند، یک نفر شرایط مالی خوبی دارد، همکاران زیادی دارد و در کاری که شروع می کند به سادگی موفق می شود، یک نفر هیچ چیز ندارد. ولی خوب مهم نیست که هیچ چیزی ندارد، اما می تواند به هدفش برسد به شرطی که خودش را باور داشته باشد و خودش را با فردی که همکاران زیادی دارد مقایسه نکند، چون آدمها متفاوت هستند، و قابل مقایسه نیستند.

در این دنیا بزرگترین کارآفرین های دنیا از شرایط خیلی بدتر از یک آدم عادی شروع کردند، فردی را می شناسم که بی خانمان بود، ولی الان درآمد روزانه او بالای ده هزار دلار است، فقط یک دلیل می خواهد وقتی هدف، رویا و آرزو داشته باشید همه چیز امکان پذیر است، رشد مرحله به مرحله است و قطعا وقتی تنها به هدفتان بیندیشید، حتما موفق می شوید، فقط هرگز تلاشها و نتایج خود را باهم مقایسه نکنید. فقط الگو بگیرد و به کارتان ادامه دهید، اگر تلاش کردید و در زمان مشابهی نتوانستید. نتیجه بگیرید دوباره تلاشتان را زیاد کنید. قطعا به نتایج عالی تری می رسید، فقط از مقایسه ای که باعث رشد و پیشرفت شما می شود، استفاده کنید.

خوب دوست خوبم امیدوارم تمام این اصول را اجرا کنید و در جای درست خودتان را مقایسه کنید، نه اینکه فقط به خودتان ضربه بزنید، مقایسه ای انجام بدهید که بتوانید در راه پیشرفت زندگی خودتان استفاده کنید، مهم نیست با چه وسیله ای به شهر بازی می روید، از قطار در حال حرکت لذت ببرید.

 

با سپاس فراوان از شما دوست عزیز، امیدوارم بیشتری بهره را از مطالب مقاله مقایسه کردن، اولین قدم شکست برده و شاهد اثرات آن در بهبود زمانبندی خود بوده و آن ها را از طریق ارسال کامنت با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

موفقیت شما روزافزون

حسین عزت خواه ، مدرس موفقیت و کارآفرین

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.